Pratsamhet sparade 36 CAD på Capilano Suspension Bridge


Idag hade jag både Capilano Suspension Bridge och Grouse Mountain på programmet, men det blev bara det först nämnda. Det regnade uppe på berget fick jag höra och då är det slöseri med pengar, tid och ork att ta sig dit. Molnen ligger långt ner på bergen idag och det har kommit korta skurar även här nere i stan.

Från början hade jag tänkt att jag skulle åka på en organiserad tur där båda aktiviteterna ingår, men så fick jag höra av en arbetskamrat att det är nära och att det går stadsbussar dit så då ändrade jag mig och tänkte köra i egen regi. Sedan läste jag mig till att både Cap Bridge, som det kallas i folkmun, och Grouse Mountain har fria transporter till sina respektive sevärdheter så då fick det bli det.
– CC, du var här i november och det verkar inte som att de här bussarna går då så det var nog därför du inte hittade.

Från Canada Place mitt emot Visitors Center avgår bussar till Cap Bridge varje kvart och sedan var det inte långt. Bussen plockade upp folk från tre olika hotell och inklusive den tid det tog så varade inte bussturen längre än 20-25 minuter. Det är alltså cykelavstånd om man vill vara riktigt aktiv. Mellan Cap Bridge och Grouse är det nog drygt fem minuter med buss. Två sevärdheter inpå knuten alltså, men eftersom jag sparade Grouse idag så har jag något att se fram emot nästa gång jag kommer till Vancouver. Det behöver inte gå fyra år tills dess.

Jag hade trott att Capilano Bridge-området skulle vara mycket större, men det var koncentrerat och utflykten var avklarad rätt så snabbt. Där var en väldig massa folk. 700.000 människor besöker parken varje år och en del av dem strömmade till även idag.

I biljettluckan fick jag frågan om varifrån jag kom, ingen ovanlig fråga, alla verkar bry sig om alla här, och på det svarade jag ”Sweden” och lade till ”and I am celebrating my 50th birthday here today”. And guess what? Då sa tjejen i kassan ”oh, in that case, happy birthday” och räckte fram ett kvitto där det stod 0 CAD. Alltså! Det ska vara Kanada för sådana grejer. Jag har aldrig hört att födelsedagsbarn går in gratis på Liseberg, Gröna Lund, Kolmården eller Astrid Lindgrens Värld bara för att personen i fråga fyller år! Ibland är det bra att ha en mun som går av sig själv. 36 CAD är ändå nästan 250 svenska riksdaler och dem kan jag ha till annat. Plötsligt kan jag tycka att väskan från gårdagens besök på Metrotown blev de pengarna mindre dyr.

Den här bussen går till Grouse Mountain - samma hållplats för dem som ska till Capilano Suspension Bridge.

Den här bussen går till Grouse Mountain – samma hållplats för dem som ska till Capilano Suspension Bridge.

nyhet_cap_bridge_140925_text_2

Karta över området.

Karta över området.

nyhet_cap_bridge_140925_text_3 nyhet_cap_bridge_140925_text_4

Det var så skakigt på bron med alla som gick där att det omöjligt gick att hålla kameran stilla.

Det var så skakigt på bron med alla som gick där att det omöjligt gick att hålla kameran stilla.

nyhet_cap_bridge_140925_text_5a nyhet_cap_bridge_140925_text_5b nyhet_cap_bridge_140925_text_6 nyhet_cap_bridge_140925_text_7 nyhet_cap_bridge_140925_text_9

Cliffwalk är en annan av attraktionerna på området.

Cliffwalk är en annan av attraktionerna på området.

nyhet_cap_bridge_140925_text_11 nyhet_cap_bridge_140925_text_12 nyhet_cap_bridge_140925_text_13

Inte riktigt nöjd med bilderna idag - körde med  teleobjektivet.

Inte riktigt nöjd med bilderna idag – körde med teleobjektivet.

2 reaktioner på ”Pratsamhet sparade 36 CAD på Capilano Suspension Bridge

  1. Hej !
    Vilken födelsedag du hade igår, synd bara att inte vädret var strålande också. Fina bilder från utflykten, så himla mycket skog där är. Man får nästan en känsla av att en björn skulle kunna dyka upp när som helst. Nu flyger du mot nästa äventyr och det måste bli en riktig höjdare. Trevlig resa !!!!!!!!!!

    Gilla

    • Tack! Kroppen var inte helt på g igår så jag fick ta det lite lugnare. Försökte spara mig tills idag. Här är klockan bara 5 på morgonen. Har varit här en vecka nu, men har fortfarande ett eläääände med tidsomställningen. Till Hawaii är det ytterligare tre timmars skillnad. Pust!!
      Vad gäller björnarna förresten så finns det sådana här – i Whistler har man informationsskyltar för hur man ska uppträda om man möter en.

      Gilla

Kommentera

