På flygplatsen – som är utomhus!


Nu är jag på flygplatsen, incheckad, säkerhetskontrollerad och ”äten” – idag blev det mahi mahi till varmrätt och frozen yoghurt till dessert. Mjölk från kossan, men jag är på väg hem och aloeveran är därmed inom räckhåll. Skriver på plattan och det blir fel hela tiden …

Till flygplatsen tog det 1,5 timma. Vi skulle hämta folk på ett annat ställe också, men de kom inte och då tyckte chauffören att det var onödigt att köra bara mig, han var egentligen ledig, så han ringde till en kompis och frågade om han var på väg ut. Det var han, men han kom inte till mötesplatsen så då raggades en annan upp. Där var jag också ensam, men han körde gärna. Men så när vi kom till flygplatsen pratade vi så om hawaiiansk mat att han missade Air Canadas entré så vi fick ta ett extra varv … Det är bra att vara ute i god tid eller sluta hålla låda så att chaufförerna inte tappar bort sig.

Nu faller mörkret märker jag. Annorlunda flygplats detta. Affärerna ligger mer som i ett köpcentrum utomhus. Gångarna är av asfalt och sedan kommer flygplanen – inga glasrutor emellan. Det parkerade precis ett plan bakom ryggen på mig tio meter bort. Det dånade som attan. Strax lyfter tre plan till Tokyo. Det är tre nationaliteter här. Japaner, australiensare och så jag.

Sätter punkt. Blir galen på det här inbyggda tangentbordet. Platta är bra, men bara för enstavig skrift. Och att läsa på. Och när man ska lyssna på radio och kolla TV-program man missat. Serien som utspelas under första världskriget och som går på SVT på lördagar kl 21.30 ska jag kolla ifatt när jag är hemma. Får väl sömnlösa nätter då också – nu ska jag ju vända tillbaka dygnet.

Lämna en kommentar