En busstur till paradiset och tillbaka till barndomen


Idag har jag varit på en busstur – Waikiki Trolley och den blå linjen – till sydöstra spetsen av Oahu och jag har sett de mest fantastiska vyer och stränder som tänkas kan. Det är makalöst så mycket vackert det finns att titta på i världen! Jag satt nästan och gapade. Jag hoppas att bilderna gör det jag sett rättvisa så att ni också kan få del av det jag har på näthinnan.

Nu ska jag iväg och bada och bilderna tar jag hand om ikväll så att ni kan se dem till kaffet fredag förmiddag. Vi passerade bland annat stranden där filmen From Here to Eternity (1953) spelades in och även Elvis var med på ett hörn – på stranden i Hanauma Bay spelades filmen Blue Hawaii (1961) in. För att bada där måste man betala några dollar, på tisdagar är den stängd. Under tre år i början av 80-talet var den helstängd för att folk hade skräpat ner så mycket, men med restriktioner är den öppen igen och jag lovar – det är annat än Waikiki Beach!

Lite musik a la Hawaii spelades under bussturen och på vägen hem väcktes minnen från fester som mamma och pappa hade där de spelade Burl Ives och Pearly Shells. Jag var inte gammal när jag hörde Burl Ives första gången, men jag tyckte om hans musik redan som liten flicka och den låt som fastnat mest är nog just Pearly Shells.

Hemma igen tog jag vägen om Cheesecake Factory och åt salladen som det var meningen att jag skulle äta häromkvällen, då när servitrisen blandade ihop grejerna. Det var gott även idag och det var nära att jag beställde in en cheesecake med chokladmousse och annat gott också, men det var så kallt i restaurangen att jag inte kunde tänka klart och mina fingrar blev vita så jag avstod dessert – det går inte att sitta där och njuta när man fryser! Tjejerna bredvid tog t o m en badhandduk omkring sig. Å Lena, de har glutenfri cheesecake, men den var slut.

Bilderna under klippet från You Tube är från Halona Blow Out där Härifrån till evigheten spelades in. Resten av de över 200 bilderna kommer om några timmar.

nyhet_burl_ives_141002_text_1 nyhet_burl_ives_141002_text_2

3 reaktioner på ”En busstur till paradiset och tillbaka till barndomen

  1. Åh men då måste hon varit ny, servitrisen du hade första gången! Visste du att Hawaii har de mest nedskräpade stränderna i världen? Det beror inte på nedskräpningen av människor på plats utan av allt som slängs i havet mestadels från Japan och ute till havs. Det är en virvel som för allt skräp med vågorna till Hawaii, mestadels nordöstra sidan. Det finns stränder som är helt öde där, men väldigt mycket skräp som flutit i land. Det var det vi var och dokumenterade för ett par år sedan. Ideélla föreningar som jobbade med att plocka upp skräpet och sedan samla in och sortera allting. Många skolbarn var med i projektet. Electrolux köpte sedan skräp-plasten och gjorde höljet till sina dammsugare av det.

    Gilla

Kommentera

