Mer spännande i shoppingkorgen igår: Li Hing Powder


Dagen innan jag åkte hemifrån tog jag kontakt med grannarna för att be dem vattna min hibiskus. De är nyinflyttade sedan ett halvår och det känns som om vi har rätt mycket att prata om. När vi väl träffas blir det inte bara ”hej” utan konversationen kan hålla på om allt möjligt i minst en kvart. Jag berättade att jag skulle till Vancouver och Honolulu och vips fick jag veta att Kattis hade pluggat i just Honolulu i samband med ett stipendium för att spela tennis. Jaha, där var det ju ytterligare en gemensam nämnare tänkte jag – tennis är jag rätt så insatt i. Eller var åtminstone.

Mnyhet_li_hing_140930annen återkom senare på kvällen och frågade om jag kunde försöka hitta ”ett rött pulver som Kattis ofta omnämner, man kryddar ananasen med det när man grillar den”. Personalen på Dole Plantation igår var rätta stället att fråga och de visste vad jag menade, men hade slut på det och hänvisade till Walmart. Jag har inte sett någon Walmart här, men tänkte att jag kan fråga i mataffären vid hotellet om de vet var jag kan få tag på det. De hade det! Jag hade letat på fel ställe i helgen. Jag letade bland kryddorna, men det var bland godis och snacks jag skulle titta. Nu har jag två påsar med Li Hing Powder med mig hem.

I innehållsdeklarationen står det plommon, salt, socker, lakrits, sakkarin, aspartam, rött färgämne nummer 40 och gult nummer 5. Plus att det med stora bokstäver står att det innehåller phenylalanine. Vad nu det är för något. Låter giftigt, men det är klart Kattis ska få sitt röda pulver! Här kan du läsa mer om Li Hing Powder!

2 reaktioner på ”Mer spännande i shoppingkorgen igår: Li Hing Powder

    • Ja, det verkar det som. Men det innehåller aspartam också – det är ingen höjdare. Så jag behåller inte någon påse själv, men blir jag inbjuden till grannarna för att smaka grillad ananas så äter jag!

      Gilla

Kommentera

