En eloge till American Express


nyhet_amex_140929Det må vara så att American Express kostar en tusenlapp om året att ha, men de är så bra att ha att göra med och det är en sådan ordning. I eftermiddags hade jag ett mail (och ett SMS) från dem om ett misstänkt bedrägeri. Jag vågade inte riktigt lita på att meddelandena verkligen var från dem så jag mailade kundservice och frågade om de hade kontaktat mig. Det hade de och de svarade att de gärna ville ha kontakt med mig. Jag svarade i min tur att jag var på andra sidan jordklotet och att de borde ha kunnat följa mig eftersom flygbiljetter, hotell och utflykter är köpta med deras kort. De hade koll på det, men det var några transaktioner som inte riktigt stämde med mitt rörelsemönster. Efter lite mailande fram och tillbaka erbjöd de sig att ringa mig. De fick hotellets telefonnummer och rumsnumret och det tog två minuter så hade jag dem i luren.

En transaktion var gjord i New York och en i Georgia. Den sista nämnda stämde, men jag förstår att de undrade eftersom jag är långt från Georgia. I det här fallet var det Body Store som var transaktionen och det kan ju vara så att den fysiska butiken finns på ett ställe och sedan har de ekonomin på ett annat.

Samtalet slutade med att vi kom fram till att de skickar hit ett tillfälligt kort som jag kan förvänta mig att ha på onsdag eller möjligen torsdag. Jag har ett annat kort som jag får leva på tills dess, men jag sa till dem att jag ju helst handlar med deras. Det är kopplat till poänginsamling som kan omvandlas till flygbiljetter inom Star Alliance och jag vill ju inte missa något den vägen. Jag fick veta att om jag missar poäng ersätter de mig även för det.

Alltså, det ska mycket till innan jag skulle överväga att lämna American Express.

Ett par veckor innan jag åkte iväg på den här resan hade jag ett ärende med dem gällande Tonyq Golf som säljer en golfklubba, Heavy Club, som man ska träna med. Klubban fick man returnera inom tre månader med pengarna tillbaka inom 24 timmar om man inte var nöjd, men det projektet verkar vara bluff. Göken som driver företaget går inte att få tag på, eller är i alla fall EXTREMT svår att få tag på och inte genomför han sina åtaganden heller. Klubban var köpt via American Express. Jag anmälde till dem hur det låg en fredag, på måndagen hade jag ett mail från dem att de hade krediterat mitt kort med den aktuella summan och på tisdagen var krediteringen synlig när jag loggade in på kontot. Bara en sådan sak. Det känns tryggt att vara kund hos dem.

Att det sedan inte ALLTID går att använda AmEx i ALLA butiker väljer jag att bortse ifrån. På Björnhults GK norr om Falkenberg i somras tog de inte kortet trots att de har reklam för att det finns i deras ”kortpark”. De påstod att det kostar dem 40 kronor för varje greenfee som köps. Jag kontaktade AmEx om det och några 40 kronor i avgift för ett utlägg på 400 kronor är inte sant. De skulle kontakta Björnhults GK och ta dem i hampan.

Kommentera

