Dagens vackraste i ett fullspäckat schema


Nu är jag hemma och tömmer kameran och jag har sett mycket fint idag. Störst av allt var promenaden uppför Diamond Head. Bilder på detta kommer inom några timmar att kunna ses under rubriken Honolulu (Hawaii, USA) / Bilder från Diamond Head 2014-09-28. Jag har läst en del om den här promenaden, eller hiken som det kallas i USA, och det har varit varierande berättelser. En del har pustat och stånkat och stönat och en del har kilat upp på 25 minuter. Jag tog 30 minuter på mig. Jag hade många fotostopp på vägen.

Att gå upp var inga problem alls, men jag tyckte inte riktigt om att gå nedför. Marken är ytterst ojämn och man måste kolla var man sätter fötterna. På något vis är det jobbigare när man går nedför. En dag då det regnar är inte en utflykt till Diamond Head att rekommendera och naturligtvis är det självklart att ha riktiga doningar på fötterna. När det gäller just skodonen kan man undra i vilken farstu en del är födda. Alldeles för många går i slippers, sådana där men ett par dåliga plastremmar och snedgångna sulor som sett sina bästa dagar. En tjej gick idag i HÖGKLACKADE skor. Kilklack visserligen, men hur jäkla korkad får man vara?! Sedan var det en del som hade sina två-tre-åriga barn med sig. Jag begriper inte att myndigheterna släpper upp dem. Eller vad det är för föräldrar som plågar sina barn på det viset. Sträckan mäts till en dryg kilometer från parkeringen och stigningen är 232 meter. Det är inte mycket, men här är drygt 30 grader.
Enligt uppgifter på nätet besöker 600.000 Diamond Head varje år.

Under tiden jag gör vid bilderna från Diamond Head får ni hålla till godo med något annat vackert jag såg idag utanför Ala Moana – köpcentret jag skrev om igår. Ja, jag har varit där idag igen. Åkte trolleybussens röda linje efter besöket på Diamond Head och då hamnade jag vid Ala Moana som av en händelse … Jag försöker hjälpa dem att bättra på besöksstatistiken ytterligare. Som om inte 42.000.000 besökare per år är tillräckligt. Det är den siffran som anges på deras hemsida. Å jag har läst rätt. Jag har kollat texten flera gånger. 42.000.000 besöker per år.

nyhet_vackraste_140928_text

4 reaktioner på ”Dagens vackraste i ett fullspäckat schema

    • Jajamän, idag åt jag mahi mahi till lunch på Bubba Gump. Det må vara turistiskt, men det var mycket bra både i Tokyo och här. Glutenfri meny bad jag om. Mahi mahi blir det fler gånger. Det var gott. Fast och fin. Ikväll har jag ätit karibisk sallad med stekta räkor och det var också gott.

      Gilla

Kommentera

