Det är väl detta som är Hawaii?


Badat har jag gjort idag också, men inte i Stilla Havet. Jag tog poolen för ett snabbt dopp istället, men givetvis ska jag bada i havet. Ni ska dock inte förvänta er att jag kommer hem med någon brun färg på kroppen. Det som trillar dit, trillar dit, men jag har inte för avsikt att ligga ens en kvart i solen. Det är alldeles för varmt för det och mitt ansikte är inte i skick för den typen av aktivitet. Det märks att jag inte druckit Aloe Vera-juice på 1,5 vecka och dessutom ätit lite oförsiktigt. Det är inte kul med prickar i ansiktet, men jobbigast är att behöva kolla på innehållsförteckningarna på maten och hela tiden måste/bör tänka på vad man stoppar i munnen. Rosacea är inget man dör av, men det är eländigt störande och det gör faktiskt ont i skinnet. De röda prickarna är egentligen en bagatell i sammanhanget. Jag struntar i att måla över dem här. Den brunfärgade hudkrämen rinner ändå bort. Jag har semester och målar inte ögonfransarna heller. När man reser utan sällskap är det inte så himla noga hur man ser ut. ”Grab the nearest thing” är det som gäller. Det är rätt bekvämt.

Statyn nedan är till minne av simmaren och surfaren Duke Kahanamoku. Han föddes år 1890 i Honolulu och avled år 1968. Kahanamoku brukar ofta betecknas som uppfinnaren av den moderna surfingsporten, men han är förmodligen mer känd som flerfaldig OS-guldmedaljör och världsrekordhållare. Mellan de olika olympiska spelen 1912, 1920 och 1924 och därefter reste han runt i världen (framförallt i USA och i Australien) och hade simuppvisningar och passade samtidigt på att göra reklam för surfingsporten. När han inte var på simturnéer tjänstgjorde Kahanamoku som sheriff i Honolulu mellan åren 1932 och 1961. Han medverkade i ett tiotal filmer inspelade i Hollywood.

nyhet_waikiki_140927_text_1 nyhet_waikiki_140927_text_2 nyhet_waikiki_140927_text_3

 

Kommentera

