Rustad när nordanvinden och snön anländer

Hemma från Whistler efter en utflykt på 12 timmar ungefär. Jag är nöjd med dagen även om det regnade lite smått när jag gick ombord på det lilla planet som tog mig upp till Whistler. Jag frös ordentligt också de två första timmarna, var till och med och lyfte i ett par vantar, och kroppen var inte riktigt hemma heller. Jag fibblade med sköldkörtelmedicinen i morse och var fokuserad på den delade tabletten och när jag stoppat den i munnen kunde jag inte komma ihåg om jag tagit den hela – jag måste skärpa mig där. Å inte kunde jag stoppa i mig en hel till om jag redan hade tagit den – jag är redan övermedicinerad vissa dagar. Det här med att jag slutat med gluten spelar definitivt roll vad gäller medicineringen och jag behöver en mindre dos nu, men det svänger just nu lite hit och dit och det är svårt att veta vad som är vad.

Vad gäller flyget – en pilot, sju resenärer och tre tomma stolar – så tog de 15 milen ca 30 minuter i luften. Jag kan inte säga att det hoppade och krängde, men efter en kvarts resa kollade jag på klockan. Efter 20 minuter fixerade jag blicken på en bult som höll vingen på plats och undrade hur jag tänkt när jag bokade utflykten. Jag är inget bra på det här när det svänger och kränger och hoppar och har sig, men jag hade glömt det. Det var inte läge för att spy, men jag var glad när vi landade på Green Lake där en buss hämtade för att köra sista biten.

I Whistler frös jag så jag vandrade mellan butikerna och gick sedan och åt sen frukost/tidig lunch och efter det hamnade jag i en chokladbutik och ut kom jag med fyra delikatessbitar från Rogers’ Chocolate. Chokladen fick igång kroppen på lite mer än styrfart och tillvaron blev mindre jobbig, även om jag nu straffas med sur mage och precis har fått pilla i mig en Pepcid. När jag fick syn på The North Face gick jag in och ekiperade jag mig för vintern. Jag har letat varma vinterbyxor två säsonger i rad, men inte hittat något vare sig färg- eller storleksmässigt. ALLT är svart hemma och det är mördande tråkigt, men i Whistler finns riktiga grejer och jag lyckades dessutom prata mig till 10 %. Jag frågade om det inte var ”discount” för personer som fyller 50 och det gick expediten med på så jag accepterade, halade fram kortet innan hon ändrade sig och tänkte att nu är det slut på frysandet på morgonrundorna i vinter.

The North Face har jag några andra grejer från och det är riktigt bra kvalitet. Jag har bland annat en fleece som jag använt i säkert fem år i princip varenda dag och den ser likadan ut nu som när jag köpte den. Hur jag kan använda en fleece året runt? På sommaren har jag den när jag är ute och går på morgonen och på vintern har jag den under vindjackan – eller under dunjackan om det är riktigt kallt.

I morgon ska jag flyga till Kelowna för att hälsa på min syster och hennes familj och planet lyfter från Vancouver International kl 08.55. Tåget tar ca 25 minuter och checkat in via webben har jag gjort, men eftersom jag gillar att vara ute i god tid och jag inte riktigt vet hur långt det är att gå på flygplatsen bör jag nog lämna bostaden omkring halv sju. Jag tror att jag sätter klockan på 05.20 så blir det som en helt vanlig tisdag hemma i Sverige. Det är hårt att ha semester …

Jag har massor av vad jag hoppas är fina bilder från flyget, Whistler och tåget på vägen hem, men det blir inga sådana i kväll. Jag hoppas kunna ta hand om dem på onsdag eftermiddag, vilket innebär att de är synliga hos er hemma i Sverige på torsdag morgon. Ni får ha lite tålamod, jag vägrar lägga in icke genomgångna bilder bara för inläggandets skull – ordning och reda, snyggt och prydligt och inget slarvande.

Jag hoppas förresten att tullen inte vill gå igenom min väska i Honolulu. De lär i så fall undra vad det är för en gök som åker till Hawaii med en skiddress i resväskan …